Veelgestelde vragen

Ik ben ziek, wat moet ik doen?

Als je ziek bent, meld je je voor 09.00 uur ziek bij je contactpersoon van Worketeers en bij je opdrachtgever. Ben je weer beter, meld je dan ook weer beter bij beide en eventueel bij de arbo-dienst, als je daar contact mee hebt gehad. Beterschap!

Krijg ik doorbetaald tijdens ziekte?

De eerste dag of de eerste twee dagen dat je ziek bent noemen we wachtdagen. Deze dagen krijg je niet doorbetaald. Na deze twee wachtdagen krijg je je salaris gedeeltelijk doorbetaald, de hoogte wordt bepaald aan de hand van je gemiddelde dagloon.

Bouw ik pensioen op bij Worketeers?

Ben je 21 jaar of ouder én werk je 26 weken of langer via Worketeers, dan bouw je pensioen op. Wij melden je aan bij het pensioenfonds. Daarover krijg je bericht. Je kunt de hoogte van je pensioen en dergelijke altijd inzien op deze website van de overheid: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/. Hier log je in met je DigiD. 

Hoe solliciteer ik voor een functie via Worketeers?

Heb je op onze website een functie gezien die jou op het lijf geschreven is? Scroll dan even verder. Onder elke vacature staat namelijk een formulier waarmee je direct kunt solliciteren. Je laat je gegevens achter, upload je cv en motivatie en klikt op de knop versturen. Je ontvangt via e-mail een bevestiging en bericht als je wordt uitgenodigd voor een gesprek. 

Wat is de sollicitatieprocedure?

Heb je een interessante functie gezien, dan solliciteer je online. Vervolgens ontvang je een bevestiging en nemen wij je sollicitatie in behandeling. We checken je cv en nemen contact op als we aanvullende vragen hebben. Ben je door de selectie, dan stellen we je voor aan de opdrachtgever. Het kan ook zijn dat het bedrijf vraagt om een test, bijvoorbeeld een typetest, of dat je een assessment moet doen. Sommige (grote) bedrijven kiezen voor groepsgesprekken, een rondleiding of selectiedag om een keuze te maken uit de sollicitanten. Wij houden je natuurlijk op de hoogte van de sollicitatieprocedure en het verloop. 

Kan ik een open sollicitatie doen?

Staat er momenteel geen passende vacature op onze website, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Er komen regelmatig nieuwe vacatures bij ons binnen, dus laat ons vooral weten waar je naar op zoek bent. Zodra er een passende baan voor jou binnenkomt, nemen we contact met je op.

Ik heb gesolliciteerd. En nu?

Nadat je online hebt gesolliciteerd ontvang je van ons een bevestiging. Als je in aanmerking komt voor een gesprek, krijg je van ons bericht. Gaat onze opdrachtgever graag met jou in zee of willen ze eerst een aanvullend assessment? Dan hoor je dat ook. Heb je na het invullen van het sollicitatieformulier op onze website nog niks gehoord en ook geen bevestiging ontvangen, dan is er misschien iets mis gegaan. Neem in dat geval contact met ons op. 

Moet ik me uitschrijven bij Worketeers?

Werk je niet langer voor Worketeers of is het niet gelukt om via ons jouw baan te vinden? Dan kun je je uitschrijven. Stuur ons een berichtje, dan halen wij je gegevens uit ons systeem. 

Waar kan ik mijn gegevens veranderen?

Ben je verhuisd, heb je een nieuw telefoonnummer of e-mailadres? Laat het ons weten. Stuur ons een mailtje met de informatie die we in ons systeem moeten wijzigen, dan passen we dat aan in ons systeem. 

Hoe werkt werken via een uitzendbureau als Worketeers?

Als je werkt via een uitzendbureau, dan is het uitzendbureau -Worketeers in dit geval- jouw werkgever. Je sluit een contract af bij ons en onze naam staat op je bankafschriften. Heb je vragen over vakantiedagen, salaris of ziekte, dan stel je ze aan ons. Maar je werk, dat doe je bij onze en jouw opdrachtgever. De opdrachtgever is ook je functioneel leidinggevende, hij of zij vertelt wat je werkzaamheden zijn, hoe je je werk moet doen en dat je een goede werkplek hebt. Werkinhoudelijke vragen stel je aan je opdrachtgever.

Hoe lang kan ik aan het werk met een uitzendovereenkomst? Hoe werken de fase-contracten?

In de uitzendbranche werken we met fase-contracten. Je begint met een Fase A-contract voor maximaal 78 gewerkte weken (let op: het gaat dus om gewerkte weken, weken waarin je ziek bent of vakantie hebt, tellen niet mee. Het maakt niet uit hoeveel uren je per week werkt). Verander je van opdrachtgever, dan blijven je gewerkte aantal weken staan, tenzij je langer dan zes maanden niet hebt gewerkt. In Fase A zijn er twee soorten contracten: een detacheringscontract en een uitzendcontract. Het uitzendcontract is het meest flexibel, zowel jij als de opdrachtgever kan het werk op elk moment beëindigen. Er zijn vooraf geen afspraken gemaakt over de duur van het werk. Dat is ook direct het verschil met een detacheringscontract. Daarin is wél opgenomen hoe lang het contract duurt. Na de eerste afgesproken termijn, kan er prima een derde, vierde of vijfde of een 28ste volgen.

Vervolgens kom je in Fase B, deze fase duurt maximaal vier jaar en in deze periode mag je maximaal zes keer een detacheringsovereenkomst tekenen. Tot slot kom je in Fase C, dit is een vast contract. De maximale lengte van fase A en B zijn vastgesteld in de wet, maar jouw opdrachtgever kan altijd besluiten dat deze fases korter duren. 

Hoeveel vakantiedagen bouw ik op?

Werk je veertig uur per week, dan bouw je zestien uur per maand vakantiedagen op. Na een jaar zijn dat 24 vrije dagen. Werk je minder, dan bouw je ook minder vrije dagen op. Op je loonstrookje zie je hoeveel vakantiedagen je tot nu toe hebt opgebouwd.

Bouw ik vakantiegeld op?

Jazeker, flexibele medewerkers hebben recht op 8% vakantiebijslag. In de eerste week van juni krijg je 8% van het feitelijke loon over gewerkte dagen, vakantiedagen en feestdagen uitbetaald. 

Volgens welke cao werk ik?

De uitzendbranche heeft een eigen cao, de ABU. Daaronder val je, als je werkt voor Worketeers. Ga je rechtstreeks op contract bij je werkgever, dan is de betreffende cao van toepassing.

Er staat een fout in mijn arbeidsovereenkomst, wat moet ik doen?

Het is belangrijk dat je arbeidsovereenkomst correct is. Daar doen wij ons uiterste best voor. Zie je toch een foutje? Neem dan contact met ons op. Dan sturen we je een nieuwe versie. Ook als je vragen hebt over het contract, kun je contact met ons opnemen, we leggen graag uit wat de zaken in jouw contract betekenen. 

Wanneer krijg ik mijn salaris uitbetaald?

Worketeers maakt je salaris wekelijks of elke vier weken aan je over, afhankelijk van de gemaakte afspraken.

Waar vind ik mijn jaaropgave?

Die krijg je eenmaal per jaar via de mail toegestuurd. Bewaar dit document goed, want je hebt het nodig bij je belastingaangifte.  

Hoe neem ik een vakantiedag op?

Eerst overleg je met je opdrachtgever over de gewenste vrije dag(en), ook controleer je op je loonstrookje of je voldoende vrije uren hebt opgebouwd. Vervolgens geef je aan Worketeers door dat je een vrije dag wilt opnemen. 

Kan ik een voorschot op mijn salaris aanvragen?

In sommige gevallen kun je een voorschot aanvragen op je salaris. Neem hiervoor contact op met Worketeers.

Hoe vul ik mijn uren in?

De uren vul je online in. De opdrachtgever ontvangt een seintje zodra je nieuwe uren hebt toegevoegd. Als de opdrachtgever akkoord is, maken wij het salaris naar je over. Dat doen we wekelijks of elke vier weken, afhankelijk van de gemaakte afspraken.

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies